Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Το πρότζεκτ, που δείχνει το δρόμο στο ποδόσφαιρο

Δημοφιλή

Γνώρισμα ενός μεγάλου συλλόγου είναι να αγοράζει έξυπνα, να παράγει και  πουλάει στο σωστό χρόνο, ενίοτε και ακριβά (αλλά με οργανικό τρόπο) τα «προϊόντα» του.

Αλήθεια είναι πως ο ΠΑΟΚ έχει κάνει πρόοδο και το συγκεκριμένο πεδίο, κατά τη διαδικασία μεταμόρφωσής του στην εποχή Ιβάν Σαββίδη.

Κόσμος και κοσμάκης έχει περάσει από την Τούμπα στη δεκαετία 2012-2022. Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, ο ΠΑΟΚ πλήρωσε για την αγορά 53 ποδοσφαιριστών πάνω από εξήντα εκατομμύρια ευρώ, 61.052.000 για την ακρίβεια, με ρεκόρ τα 12.400.000 ευρώ που έδωσε την σεζόν 2018-19 για να φέρει με αγορά τους Ζαμπά, Άκπομ, Ινγκασον και Σφιντέρσκι.

Είχαν προηγηθεί οι αγορές με επταψήφια νούμερα των Βαρέλα, Ελ Καντουρί, Βιεϊρίνια και σε συνδυασμό με τα μεγάλα συμβόλαια, που το διάστημα της έντονης επιθυμίας για την κατάκτηση ενός πρωταθλήματος ήταν στο «πικ» τους, εκτόξευσαν το χρέος στα ύψη. Βλέπουμε, πάντως, ότι την τελευταία διετία-τριετία ο «Δικέφαλος» έχει μαζέψει το άνοιγμα προχωρώντας σε πωλήσεις ποδοσφαιριστών, οι περισσότεροι εκ των οποίων προέκυψαν μέσα από την παραγωγική διαδικασία των ακαδημιών του.

Οι πωλήσεις στο αντίστοιχο διάστημα ανήλθαν σε 73.870.000 ευρώ, με ρεκόρ τα 24.550.000 ευρώ που εισέπραξε την σεζόν 2021-22, λογιστικά το ταμείο είναι συν (12.818.000 ευρώ), ωστόσο παραμένει να υπάρχει έλλειμα στο τελικό ισοζύγιο, καθώς το κόστος του ποδοσφαιρικού τμήματος (συμβόλαια παικτών, προπονητικό τιμ, έξοδα λειτουργίας κλπ.) είναι υψηλότατο όπως επιβεβαιώθηκε από τους ισολογισμούς των τελευταίων ετών και την αναφορά στην τελευταία Γενική Συνέλευση. Τη σεζόν 2021-22 έφτασε τα 48.457.000 ευρώ, το 2020-21 ήταν στα 45.000.000 ευρώ και το 2019-20 στα 43.000.000 ευρώ. Αντίστοιχα τα  έσοδα της ΠΑΕ από πωλήσεις, εισιτήρια, χορηγίες και συμμετοχή στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις ήταν 32.627.000 ευρώ την περσινή σεζόν και έφτασαν τα 38.661.000 ευρώ την σεζόν 2020-21, λόγω της πορείας στην Ευρώπη. Για να αντιληφθεί κάποιος τη διαφορά αρκεί να δει πόσο λιγότερα ήταν τα έσοδα (21.109.000 ευρώ) όταν η ομάδα αποκλείστηκε στα πλέι οφ του Γιουρόπα Λιγκ από την Σλόβαν Μπρατισλάβας, κάτι ανάλογο που θα ισχύει και για την τρέχουσα χρήση.

Εάν ο ΠΑΟΚ φιλοδοξεί να φτάσει ή και να προσπεράσει τον Ολυμπιακό, που το αντίστοιχο διάστημα έχει θετικό ισοζύγιο στις αγορές-πωλήσεις ύψους 68.590.000 ευρώ (οι αγορές παικτών έφτασαν τα 162.960.000, οι πωλήσεις τα 231.550.000 ευρώ) ο δρόμος παραμένει μακρύς (ιδίως τώρα που το έσοδο του Τσάμπιονς Λιγκ στην Ελλάδα έχει γίνει πιο μακρινό, και εντελώς αβέβαιο, λίγο ως πολύ για όλους) είναι να γίνει μια πιο ισχυρή «ομάδα πωλήσεων» (selling club) από την κυρίαρχη τη δεδομένη στιγμή «ομάδα πωλήσεων» (selling club). Με έναν συγκεκριμένο στόχο. Με έναν αθλητικό διευθυντή. Με ένα, ανά τριετία τουλάχιστον, προπονητή.

Η ΣΤΟΧΕΥΣΗ

Καλές οι αγορές, καλές και οι πωλήσεις, ωστόσο είναι ολοφάνερο πως η στόχευση στις ακαδημίες αποτελεί μονόδρομο για τον ΠΑΟΚ και το ελληνικό ποδόσφαιρο.

Ο Ζοσέ Μπότο εξεπλάγην ευχάριστα όταν διαπίστωσε πόσο ταλέντο υπάρχει στα τμήματα υποδομής της ομάδας. Δεν είχε αυτή την αίσθηση όταν πριν από ένα χρόνο ήρθε στη Θεσσαλονίκη, ούτε γνώριζε το πόσο πολύ δουλειά έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια στις «ασπρόμαυρες» ακαδημίες. Γι’ αυτό τώρα λέει και καμαρώνει: «Αυτός είναι ο δρόμος, η παραγωγή και η ανάδειξη ταλέντων».

Όπως επισημαίνει ο 56χρονος αθλητικός διευθυντής «μη νομίζετε ότι υπάρχουν μεγάλες διαφορές ανάμεσα στην Ελλάδα και την Πορτογαλία», το λέει γιατί γνωρίζει από πρώτο χέρι πως δουλεύουν οι ομάδες της χώρας του στο κομμάτι των ακαδημιών και των επενδύσεων. Στη διάρκεια του Μουντιάλ έτυχε να βρεθώ μαζί του στο Μακεδονία Παλλάς και πάνω στην κουβέντα μου ανέφερε το παράδειγμα της Μπενφίκα. Το καλοκαίρι η ομάδα της Λισαβόνας πούλησε αντί 100 εκατ. ευρώ τον Ντάργουιν Νούνιες στη Λίβερπουλ και εμφάνισε τον Γκονσάλο Ράμος, που στα 21 του είδε την αξία του να εκτοξεύεται σε μεγαλύτερα νούμερα, μετά τις εμφανίσεις του στο Παγκόσμιο Κύπελλο. «Η επόμενη μεγάλη πώληση της Μπενφίκα θα είναι ο Ράμος, ξέρω καλά το πως σκέφτεται ο πρόεδρος της, Ρουί Κόστα, δεν πρόκειται καν να σκεφτεί ότι πρέπει να τον κρατήσει στην ομάδα. Θα έρθει ο επόμενος…».

Αυτή είναι η διαδικασία. Κάποια στιγμή τα μεγαλύτερα ταλέντα, βλέπε πχ. Κωνσταντέλιας, Κουλιεράκης, Τζίμας, θα παίξουν στην πρώτη ομάδα, θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον ομάδων από τις μεγάλες χώρες και θα φύγουν. «Το θέμα είναι να έχεις έναν σταθερό κορμό και με τα χρήματα που εισπράττεις από μία πώληση να παίρνεις έναν ή και δύο ισάξιους παίκτες. Με τον τρόπο αυτό η ομάδα είναι και οικονομικά εύρωστη και ανταγωνιστική στο γήπεδο», προσθέτει με νόημα ο Μπότο.

Μέχρι το καλοκαίρι του 2019 ο ΠΑΟΚ είχε πάρει μόλις 58.000.000 ευρώ σε όλη την ιστορία του και έως τότε, με βάση όσα είναι γνωστά από τα ρεπορτάζ της εποχής αλλά και από την έγκυρη ιστοσελίδα «transfermarkt», μόνο μία από τις μεταγραφές του (Αλεκσάνταρ Πρίγιοβιτς) είχε δίπλα της 8ψήφιο ποσό, υπήρχαν 20 πωλήσεις που είχαν φτάσει σε 7ψήφιο ποσό, 6 είχαν ξεπεράσει τα 3.000.000 ευρώ και 11 ήταν από 2.000.000 ευρώ και άνω.

Αυτό διαφοροποιήθηκε την τελευταία τριετία και είναι ένα ακόμα «σημάδι» για την αλλαγή ρότας του κλαμπ, κυρίως, σ’ ότι αφορά τις πωλήσεις.

ΤΙ ΕΔΕΙΞΕ Η ΠΕΡΣΙΝΗ ΣΕΖΟΝ

Εν έτη 2022 το ποδόσφαιρο έχει μετατραπεί σ’ ένα χρηματιστήριο, ένα πραγματικό αλισβερίσι ποδοσφαιριστών, προπονητών, διευθυντών, από το οποίο μπορείς να βγεις κερδισμένος.

Αυτό που οφείλει να κάνει η ποδοσφαιρική ανώνυμη εταιρεία του ΠΑΟΚ είναι να σταματήσει να παράγει μόνο ζημιές κύριο γνώρισμα των ημερών Σαββίδη. Πέρσι οι ζημιές ήταν οι λιγότερες σε σχέση με όλες τις προηγούμενες χρήσεις λόγω των 13,5 εκατ. ευρώ που προήλθαν από πωλήσεις ποδοσφαιριστών. Φανταστείτε να μην υπήρχαν (και) οι πωλήσεις…

ΝΑ ΓΙΝΕΙ… ΜΠΕΝΦΙΚΑ

Ποιος, λοιπόν, είναι ο πρωταρχικός στόχος του ΠΑΟΚ και του Ιβάν Σαββίδη μέσα από τις αγοροπωλησίες των ποδοσφαιριστών; Καταρχήν, πρώτος ο ιδιοκτήτης του κλαμπ γνωρίζει πως η οικονομική βιωσιμότητα είναι προϋπόθεση για την αγωνιστική εξέλιξη της ομάδας.

Μαζί με τον Ραζβάν Λουτσέσκου και τον Ζοσέ Μπότο έστησαν το πλάνο θέλοντας να δημιουργήσουν έναν ποδοσφαιρικό οργανισμό που θα συνδυάζει την οικονομική υγεία με την ανταγωνιστικότητα στο γήπεδο, διατηρώντας ψηλά τον ΠΑΟΚ. «Κάνουν μεγάλο λάθος όσοι πιστεύουν ότι αν δεν ξοδεύεις αλόγιστα δεν μπορείς να διεκδικείς και να κατακτάς τίτλους», λένε στη Μικράς Ασίας. Μια απλή ματιά στο τι συμβαίνει στην Ευρώπη τους δικαιώνει…

Επαναφέροντας το παράδειγμα της Μπενφίκα, η οποία την τελευταία πενταετία-εξαετία έχει πωλήσει από τον Ντι Μαρία και τον Νταβίντ Λούιζ μέχρι τον Ζοάο Φέλιξ (αντί 127.000.000 ευρώ) και τον Ντάργουιν Νούνιες μαζί με καμιά ακόμα εικοσαριά παίκτες πρώτης γραμμής (μόνο την τελευταία πενταετία έχει έσοδα από πωλήσει πάνω από μισό δισεκατομμύριο ευρώ!), κανονικά θα έπρεπε να έχει καταστραφεί και να μην υπάρχει στον ποδοσφαιρικό χάρτη. Πήρε ένα πρωτάθλημα (2018-19) και φέτος είναι στην «pole position», αήττητη μετά από 13 αγωνιστικές, έτοιμη να το ξαναπάρει.

Η Μπενφίκα προσπέρασε την Πόρτο όταν οργανώθηκε, με τον Ρούι Κόστα διευθυντή και σήμερα πρόεδρο, κι έγινε μια πιο ισχυρή «ομάδα πωλήσεων» (selling club) απ’ την ισχυρή «ομάδα πωλήσεων», Πόρτο. Επιπλέον στο Τσάμπιονς Λιγκ, σε όμιλο με Παρί Σεν Ζερμέν και Γιουβέντους, τερμάτισε πρώτη κι αήττητη.. Στο δε Ντα Λουζ, η ρουτίνα των εντός έδρας αγώνων είναι ένας μέσος όρος περίπου 55.000 εισιτηρίων.

Οι «Αετοί» έγιναν μια «ομάδα πωλήσεων» (selling club), όπως αντίστοιχα είναι ο Άγιαξ στην Ολλανδία και η Βασιλεία στην Ελβετία, ομάδες που δεν στηρίζουν τα έσοδα και τη βιωσιμότητά τους στα τεράστια τηλεοπτικά συμβόλαια.


Τελευταία νέα

Οι διαιτητές του ΠΑΟΚ-Απόλλων Πάτρας

Ο ΠΑΟΚ αντιμετωπίζει το Σάββατο (30/1, 18:00) στο Παλατάκι τον Απόλλωνα Πάτρας, για την 1η αγωνιστική των Play Out...

Στην ίδια κατηγορία